Wiele banków w 1 miejscu

Infolinia
17 850 78 00

 

Warto wiedzieć

Jak nie stracić pieniędzy w bankowości mobilnej

Jak nie stracić pieniędzy korzystając z bankowości mobilnej?

Coraz częściej i w coraz większym zakresie korzystamy z dostępu do produktów bankowych nie tylko w komputerze, ale i w smartfonach. Naturalne są więc pytania, czy aplikacje bankowe są bezpieczne, czy używanie ich nie grozi utratą pieniędzy? Oczywiście bardzo wiele zależy od banku, który udostępnia aplikację swoim klientom, ale i oni mogą bardzo wiele zrobić, by ograniczyć ryzyko nieuprawnionego dostępu do ich konta.

Każdy bank zapewnia, że przywiązuje ogromne znaczenie do zapewnienia poczucia bezpieczeństwa swoim klientom, że reaguje na próby złamania zabezpieczeń stosowanych w jego systemach informatycznych. Jednym z przejawów odpowiedzialnego podejścia instytucji finansowych do zagrożeń związanych z cyberprzestępczością są działania edukacyjne, rozsyłanie komunikatów ostrzegających przed nowym rodzajem zagrożeń lub najnowszymi metodami działania oszustów. Wszystko to będzie miało sens, jeśli klienci przeczytają te informacje i wezmą je sobie do serca.

O ile można powiedzieć, że wiedza na temat zabezpieczeń w bankowości internetowej wydaje się dość powszechna (choć niestety nie zawsze stosowana w praktyce), o tyle znajomość reguł zachowania ostrożności przy korzystaniu z aplikacji mobilnej jest dużo mniejsza.

Poniżej przedstawiamy co robić, a czego unikać, by zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy podczas bankowania przez smartfona.

Podstawowe reguły bezpieczeństwa

Oto 5 podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z aplikacji mobilnej:

  1. Pamiętaj o aktualizacji system operacyjnego swojego telefonu oraz aplikacji mobilnej swojego banku. Zawsze pobieraj ją w bezpieczny sposób i z autoryzowanych sklepów App Store (dla urządzeń z system iOS) i Google Play (dla urządzęń z Androidem).

  2. Do aplikacji loguj się wyłącznie na swoim urządzeniu, może się bowiem zdarzyć, że na telefonie, z którego grzecznościowo skorzystasz będzie zainstalowane oprogramowanie szpiegujące i dane logowania do Twojego konta trafią w niepowołane ręce.

  3. Po utracie smartfona niezwłocznie usuń go z listy urządzeń zaufanych, logując się do bankowości internetowej lub kontaktując się bezpośrednio z bankiem.

  4. Nie przekazuj nikomu danych logowania do aplikacji. Jeśli korzystasz z identyfikacji odciskiem palca lub Face ID, nie dodawaj do swojego urządzenia danych biometrycznych innych osób, by nie mogły one wykorzystać ich w niewłaściwy sposób.

  5. Zainstaluj na swoim smartfonie program antywirusowy, regularnie go aktualizuj i wykorzystuj do sprawdzenia „czystości” urządzenia.

Jak można stracić pieniądze?

Przestępcy wymyślają coraz to nowe sposoby, by skłonić użytkowników bankowości mobilnej do działań, które pozwolą przejąć kontrolę nad ich urządzeniem, zapewnią swobodny dostęp do konta bankowego.

Jedną z najpopularniejszych metod jest „oszustwo na Blika”. Działanie przestępcy rozpoczyna się od przejęcia kontroli nad kontem wybranej osoby na portalu społecznościowym. W kolejnym kroku przestępca kontaktuje się z jej znajomymi, wysyłając z przejętego profilu prośbę o płatność za drobną rzecz lub prosząc o niewielką kwotę na nieoczekiwany wydatek. „Legendy” są bardzo różne, ale zawsze jest mowa, by transakcja była dokonana z wykorzystaniem kodu Blik. Wobec zapewnień „znajomego”, że szybko zwróci pieniądze, wiele osób decyduje się pomóc przyjacielowi w potrzebie, wysyłają kod, autoryzują transakcję w aplikacji mobilnej. Potem kontakt ze „znajomym” się urywa, pieniądze przepadają.

Przed zareagowaniem na taką prośbę, najlepiej jest się skontaktować z osobą, która prosi o przekaz i upewnić się, czy faktycznie zwracała się do nas z taką prośbą.

Sytuacja pod pełną kontrolą

Warto korzystać z darmowych powiadomień PUSH otrzymywanych w aplikacji po każdej operacji na koncie, np. dokonanie przelewu, wypłata w bankomacie, transakcja bezgotówkowa. Otrzymanie takiego powiadomienia w sytuacji, gdy nie podejmowało się opisanego w nim działania, to sygnał, że dzieje się coś złego. Trzeba się wówczas natychmiast skontaktować z bankiem i poinformować o sytuacji.

Zdrowy rozsądek

W poradnikach dotyczących bezpieczeństwa w sieci nieustannie podkreśla się, że jedną z najlepszych metod ochrony jest zachowanie zdrowego rozsądku w korzystaniu z bankowości elektronicznej, stosowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Zapisywanie haseł dostępowych i kodów PIN na karteczkach noszonych wraz z kartami płatniczymi, to proszenie się o kłopoty. Podobnie używanie haseł będących ciągiem kolejnych cyfr, związanych z datą urodzenia lub imieniem męża/żony. Nie od rzeczy będzie regularne zmienianie haseł i kodów, by utrudnić przestępcom działanie, zminimalizować ryzyko zostania ofiarą przestępstwa.

Bardzo wiele kradzieży danych umożliwiających dostęp do rachunku bankowego dokonywanych jest, gdy użytkownik smartfona loguje się do bankowości mobilnej korzystając z niezabezpieczonej sieci Wi-Fi, np. w centrach handlowych, obiektach wypoczynkowych czy sportowych. Takich sytuacji należy unikać i korzystać z transmisji danych w telefonie.

Wspomnieliśmy już o korzystaniu z autoryzowanych sklepów – App Store lub Google Play. Minimalizuje to ryzyko pobrania złośliwego oprogramowania, ale niestety nie eliminuje go całkowicie. Dlatego instalując gry czy aplikacje mające ułatwić różne codzienne aktywności, trzeba zwracać uwagę, by były to produkty zaufanych, sprawdzonych dostawców.

Skomplikowane zagrożenia

Przestępcy doskonale wiedzą, że toczy się nieustanna walka kto kogo przechytrzy i starają się ukryć swoje zamiary. Stąd coraz więcej aplikacji, które nie pokazują swojego prawdziwego, złośliwego oblicza od razu, ale uaktywniają je dopiero po pewnym czasie, po zaistnieniu określonych okoliczności.

Pobierając aplikację warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Ich występowanie winno wzbudzić podejrzenia i ostrożność. W takiej sytuacji lepiej poszukać „zamiennika”, który nie będzie budził obaw.

Co powinno wzbudzić czujność?

  • dziwnie brzmiąca nazwa aplikacji,

  • opis jej funkcjonalności z literówkami i błędami stylistycznymi,

  • niewielka liczba opinii i pobrań choć aplikacja znajduje się wśród polecanych,

  • bardzo szeroki zakres uprawnień wymaganych przez aplikację (gdy korzystanie z danych zawartych w sms-ach nie wydaje się konieczne do realizacji funkcji apki, to nie należy udzielać na to zgody. Może to być bowiem próba uzyskania dostępu do kodów autoryzacyjnych otrzymywanych z banku).

Mając wątpliwości, warto sprawdzić w wyszukiwarce Google, czy nazwa aplikacji nie pojawia się w tekstach dotyczących oszust i zagrożeń internetowych, popytać na portalach społecznościowych czy forach dyskusyjnych ich użytkowników, czy ktoś już zetknął się z tą aplikacją, jakie ma o niej opinie.

Bardzo wiele o właścicielu aplikacji mobilnej powie spojrzenie na przygotowany przez niego regulamin korzystania z aplikacji, politykę prywatności i dotyczącą plików cookies. Jeśli dokumenty te sporządzone są rzetelnie, wyglądają wiarygodnie i budzą zaufanie, to mogą świadczyć o uczciwości autora aplikacji.

Istotne jest także zwrócenie uwagi na uprawnienia do zdjęć, filmów, kontaktów i geolokalizacji. Wyrażając zgodę na zbyt szeroki zakres można narazić na kłopoty nie tylko siebie, ale również inne osoby.

Podkreślmy raz jeszcze, że wielu zagrożeń i kłopotów można uniknąć stosując podstawowe zasady bezpieczeństwa i kierując się zdrowym rozsądkiem.

 

Opracowanie na podstawie materiałów na stronie internetowej ING Banku Śląskiego

 

2020-02-15
Zobacz wszystkie

Kalkulator kredytowy

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
pola oznaczone * są wymagane

Kursy walut

Kursy walut Notowanie z: 2020-09-29
USD 3,9228 0.37% 0.0145 zł
EUR 4,5834 0.74% 0.0337 zł
CHF 4,2500 0.81% 0.0340 zł
GBP 5,0522 0.80% 0.0401 zł

Nasi partnerzy

Odwiedź nas na Google+

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji